Elevii contestă noile criterii pentru bursele școlare

Organizația Uniunea Elevilor Reprezentanți (UER) a criticat recent modificările aduse sistemului de acordare a burselor școlare, ce vor intra în vigoare începând cu anul școlar 2025-2026. Schimbările, introduse prin Legea 141/2025, au stârnit reacții puternice în rândul elevilor și au pus sub semnul întrebării echitatea și transparența procesului.

Într-un comunicat public, UER aduce în discuție o problemă sensibilă: pot elevii să fie nevoiți să lucreze part-time pentru a-și asigura întreținerea, la fel cum s-a sugerat în cazul studenților? Această întrebare a fost adresată public ministrul Educației, subliniind presiunile financiare cu care se confruntă tinerii.

Printre modificările semnalate se numără limitarea numărului de burse de merit la doar 15% din elevii unei clase, indiferent de performanțele individuale. Astfel, un elev cu media 9,85 ar putea fi depășit de unul cu 9,25 dintr-o clasă mai puțin competitivă. UER susține că acest criteriu arbitrar nu face decât să creeze inegalități și să descurajeze excelența academică.

De asemenea, au fost eliminate bursele pentru participanții la olimpiade, concursuri școlare sau competiții sportive naționale. Decizia de a nu mai recompensa performanța elevilor este considerată o lovitură gravă adusă educației de calitate.

O altă problemă ridicată de UER este înființarea unor comisii de management al burselor la nivel școlar, fără criterii clare de evaluare. Lipsa unor standarde obiective poate deschide ușa abuzurilor, favoritismului și inechității.

În concluzie, noile reglementari privind bursele școlare par să submineze eforturile elevilor și să pună sub semnul întrebării angajamentul autorităților pentru o educație echitabilă și stimulativă.