Președintele francez Emmanuel Macron l-a primit joi, 28 august, pe cancelarul german Friedrich Merz la reședința sa de vară de la Fortul Brégançon, într-o discuție oficială premergătoare Consiliului de miniștri franco-german. Tematica centrală a întâlnirii a fost proiectul avionului european de luptă al viitorului (FCAS), aflat de ceva vreme într-un impas tehnologic și industrial.
Invitarea la Fortul Brégançon, reședință emblematică situată pe coasta mediteraneană, a fost interpretată ca un semn de recunoaștere și cooperare aprofundată între cele două state. Doar pentru a treia oară în istorie un cancelar german a fost primit acolo, după vizitele lui Helmut Kohl și Angela Merkel.
Pe agenda discuțiilor s-au aflat și subiecte de securitate internațională, printre care situația din Ucraina, programul nuclear iranian și criza din Gaza. Deși există poziții comune în privința majorității acestor dosare, persistă anumite divergențe, cum ar fi recunoașterea unui stat palestinian – susținută de Franța, dar nu și de Germania.
Reuniunea de vineri de la Toulon va reuni miniștri de resort din cele două țări, într-o amplă dezbatere organizată pe trei sesiuni: competitivitatea europeană, convergența reformelor economice și sociale și, nu în ultimul rând, securitatea și apărarea.
Proiectul FCAS, lansat în 2017 de Macron și fostul cancelar Angela Merkel, urmează să fie un sistem integrat de avioane de luptă de generația a șasea, incluzând drone autonome și aeronave cu pilot. Termenul estimat pentru intrarea în funcțiune este anul 2040.
În ultima perioadă, însă, tensiunile dintre constructorii implicați – Dassault Aviation pe partea franceză și Airbus pentru Germania și Spania – au dus la o blocare a progresului. Eric Trappier, directorul general al Dassault, a criticat public structura de conducere a proiectului, descriind-o ca birocratică și ineficientă.
Deși există voință politică de ambele părți de a depăși obstacolele, deciziile tehnice și industriale rămân subiectul principal al negocierilor viitoare.