Statele membre ale Uniunii Europene analizează posibilitatea de a amâna cu un deceniu introducerea unor taxe pe carburanții folosiți în transportul aerian și maritim. Propunerea, discutată în contextul reformei sistemului de impozitare a energiei, vine ca răspuns la presiunile unor state cu interese economice puternice în aceste sectoare.
În prezent, carburanții pentru avioane și nave beneficiază de scutiri fiscale la nivel european, dar Comisia Europeană a propus inițial introducerea treptată a unor taxe pentru a stimulatreducerea emisiilor de CO₂. Cu toate acestea, guvernele unor state membre s-au opus modificărilor, iar acum se examinează o amânare pe termen lung.
Conform unui document de negociere, excepția fiscală ar putea fi menținută până în 2035, cu excepția aeronavelor mici și a ambarcațiunilor de agrement, care ar putea fi impozitate mai devreme. Scopul declarat este menținerea competitivității companiilor europene.
Schimbarea politicii fiscale la nivelul UE necesită aprobarea unanimă a tuturor statelor membre, ceea ce face procesul de negociere deosebit de complex. Statele cu industrii maritime puternice sau cu economii dependente de turism s-au opus în mod constant introducerii de noi taxe.
O propunere anterioară de a acorda scutiri temporare țărilor insulare, precum Irlanda sau Malta, nu a reușit să obțină consensul necesar.
Negocierile privind reforma fiscală vor continua în perioada următoare, cu speranța că statele membre vor putea găsi un compromis până în luna noiembrie.