UE analizează amânarea taxării carburanților pentru aviație și navigație maritimă

Statele membre ale Uniunii Europene analizează posibilitatea de a amâna cu un deceniu introducerea unor taxe asupra carburanților folosiți în transportul aerian și maritim. Inițial, Comisia Europeană a propus în 2021 o reformă fiscală în domeniul energiei, care să țină cont de obiectivele de combatere a schimbărilor climatice. Printre măsurile avute în vedere s-a aflat și impunerea treptată a unor taxe pe combustibilii cu emisii de dioxid de carbon utilizați de avioane și nave, care în prezent beneficiază de scutiri fiscale la nivel comunitar.

Guvernele statelor membre au exprimat rezerve față de aceste propuneri, iar acum se examinează un compromis care să mențină excepțiile fiscale pentru încă zece ani. În conformitate cu un document de negociere, amânarea ar urma să fie reevaluată abia în 2035, când Comisia Europeană va analiza din nou oportunitatea introducerii taxelor.

Doar aeronavele mici, cu capacitate de până la 19 de pasageri, și ambarcațiunile de agrement ar putea fi supuse unor taxe minime înainte de expirarea acestui termen. Scopul menținerii excepțiilor este menținerea competitivității companiilor din Uniunea Europeană.

Modificarea politicii fiscale la nivel european necesită aprobarea unanimă a tuturor statelor membre, ceea ce face procesul de reformă deosebit de complex. Țări cu industrii maritime puternice sau cu economii dependente de turism s-au opus modificărilor, iar propuneri anterioare care vizau scutiri temporare pentru statele insulare sau cele cu teritorii insulare extinse nu au reușit să obțină consensul necesar.

Negocierile privind acest subiect vor fi reluate în cadrul unei reuniuni programate la Bruxelles. Președinția rotativă a Consiliului UE, deținută în prezent de Danemarca, și-a exprimat intenția de a facilita un acord între statele membre până în luna noiembrie a acestui an.