Lufthansa Cargo, una dintre principalele companii europene de transport aerian de mărfuri, a semnat un parteneriat cu Shein, unul dintre cei mai mari jucători din industria fast fashion. Anunțul, făcut public la sfârșitul lunii august, prevede că Lufthansa va prelua o parte semnificativă a lanțului logistic internațional al producătorului chinez, cu promisiunea trecerii treptate la combustibili sustenabili pentru aviație (SAF).
În următoarele șase luni, cele două companii vor stabili modalități concrete de implementare, inclusiv utilizarea de combustibili regenerabili obținuți din uleiuri uzate, deșeuri agricole sau e-combustibili pe bază de hidrogen. De asemenea, vor fi certificate volumele de SAF utilizate, pentru a atesta reducerea emisiilor comparativ cu kerosenul obișnuit.
Anunțul a stârnit imediat reacții puternice. Criticii văd în acest parteneriat un exemplu de greenwashing, acuzând că niciun volum de combustibil „verde” nu poate compensa impactul ecologic al unui model de business bazat pe supraproducție și consum rapid. Un reprezentant al Federației Franceze de Îmbrăcăminte pentru Femei a denunțat acordul ca fiind o încercare de a da o fațadă ecologică unui sector profund nesustenabil.
Acest parteneriat pune în lumină tensiunea dintre aspirațiile de sustenabilitate ale marilor corporații și realitatea economică a unor industrii intensive în resurse și emisii. Deși ambii parteneri își prezintă colaborarea ca un pas către o logistică mai responsabilă, organizațiile de mediu și reprezentanții economiei locale își exprimă îndoielile cu privire la impactul real al acestor măsuri.
În contextul în care Uniunea Europeană încearcă să reglementeze mai strict sectorul fast fashion, acest acord ridică semne de întrebare legate de coerența politicilor corporatiste și de limitele unor parteneriate aparent ecologice.