John Williams, paradoxul geniului muzical: maestrul care a redefinit cinematografia, dar se distanțează de propria operă

Unul dintre cei mai influenți compozitori ai cinematografiei mondiale, John Williams, a surprins publicul prin declarațiile recente despre genul pe care l-a consacrat. Creatorul unor dintre cele mai recognoscibile coloane sonore din istoria filmului, de la „Star Wars” și „Jaws” până la „E.T.” și „Lista lui Schindler”, a dezvăluit că nu a fost niciodată un admirator al muzicii de film.

În vârstă de 93 de ani, maestrul a explicat într-un interviu că consideră muzica de film efemeră și fragmentară, în contrast cu piesele de concert pe care le apreciază cu adevărat. „Muzica de film, oricât de bună ar fi – și de obicei nu este, în afară de câteva minute remarcabile ici-colo… pur și simplu nu are substanța necesară”, a afirmat Williams.

Paradoxal, compozitorul deține un record impresionant: 54 de nominalizări la Premiile Oscar, dintre care cinci s-au concretizat în statuete pentru lucrări la „Scripcarul pe acoperiș”, „Jaws”, „Star Wars”, „E.T.” și „Lista lui Schindler”. Este persoana în viață cu cele mai multe nominalizări academice și detine locul doi în topul tuturor timpurilor, după Walt Disney.

Biograful său, Tim Greiving, care va publica în curând o lucrare exhaustivă despre viața și opera compozitorului, subliniază că aceste declarații nu sunt o pseudo-modestie, ci reflectă o perspectivă sinceră asupra propriului creație. „El este autentic în auto-critică și în evaluarea generală a muzicii de film”, a menționat biograful.

Colaborarea sa legendă cu regizorul Steven Spielberg, extinsă pe aproape trei decenii și peste 30 de proiecte cinematografice, a fost descrisă de Williams ca fiind „foarte specială”. Compozitorul a lăudat aptitudinile muzicale ale regizorului, remarcând că Spielberg „este mai educat muzical decât majoritatea regizorilor”.

În afara domeniului cinematografic, Williams și-a construit o carieră remarcabilă în muzica de concert, compunând zeci de concerte și creații pentru evenimente majore precum Jocurile Olimpice. A condus prestigioasa Orchestră Boston Pops timp de 13 ani, între 1980 și 1993, iar în prezent deține titlul de dirijor laureat al formației.

Compozitorul a descris procesul creativ din spatele coloanelor sonore ca fiind extrem de solicitant: „Este dificil să scrii 60 până la 90 de minute de muzică în șase până la zece săptămâni. La fel ca compunerea unei opere, îți testează rezistența.”

Apropiindu-se de centenar, John Williams rămâne una dintre cele mai paradoxale figuri ale lumii artistice: un geniu care a transformat fundalul sonor al cinematografiei moderne, dar care preferă să-și definească moștenirea prin prisma creațiilor sale din afara lumii filmului.