După discuții ample, Guvernul și Asociația Municipiilor din România au ajuns la un consens privind măsurile de reformă a administrației publice și continuarea proiectelor finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Toate propunerile Asociației au fost incluse în pachetul de măsuri, cu excepția unui aspect care rămâne în analiză: baza de calcul a numărului populației utilizată în formulele de alocare. Ambele părți evaluează dacă se va recurge la datele definitive ale recensământului sau la statisticile Institutului Național de Statistică, în căutarea unei soluții echilibrate.
În ceea ce privește proiectele PNRR, cele care au atins un stadiu fizic de realizare de peste 30% vor fi continuate. Pentru proiectele sub acest prag, dar considerate esențiale (cum ar fi școli, spitale sau blocuri), va fi elaborat un memorandum în următoarele două săptămâni. Acestea vor fi analizate și prioritizate de ministerele responsabile, iar municipalitățile vor putea avansa lucrările din bugete proprii, cu posibilitatea rambursării ulterioare din economiile PNRR sau alte fonduri europene.
Competiția între primării va fi redeschisă pe principiul „primul venit, primul servit”, iar administrațiile locale vor avea dreptul de a decide privind amplasarea și funcționarea sălilor de jocuri de noroc pe teritoriul municipiilor.
Au fost convenite și o serie de rectificări la pachetul pentru administrația publică:
– Finanțarea posturilor transferate către administrația locală va fi asigurată până la decizia de păstrare sau desființare;
– Amenda pentru obstrucționarea controlului se va aplica persoanei vinovate, nu primarului;
– Se elimină obligația stabilirii de cote adiționale la taxe, instituindu-se o marjă de 5% din bugetele locale pentru facilități fiscale;
– Termenul pentru transmiterea procesului-verbal de contravenție se reduce la 6 luni;
– Finanțarea asistenților personali va fi garantată până la preluarea de către AJPIS (1 ianuarie 2026);
– Numărul de posturi poate fi modificat prin hotărâre a consiliului local, cu respectarea plafonului maxim, acolo unde există servicii de evidență a populației și poliție locală;
– Termenele de reorganizare vor fi ajustate pentru a putea fi aplicate efectiv;
– Funcționarii publici vor fi evaluați periodic, o dată la patru ani, pentru verificarea cunoașterii legislației actualizate.
Dialogul dintre Guvern și Asociația Municipiilor va continua, cu scopul de a identifica soluții eficiente în sprijinul comunităților locale și în interesul cetățenilor.