O analiză recentă evidențiază diferențe majore între șansele de acces la liceele de elite ale elevilor din București, în funcție de zona în care locuiesc. Conform datelor, un elev din zona Romană–Magheru are șanse de peste 14 ori mai mari de a fi admis la un colegiu național de top față de unul din Ferentari. În timp ce în prima zonă procentul de admiși este de 42,5%, în cea de-a doua doar 3,2% reușesc să intre la aceste instituții.
Disparitățile sunt vizibile și la nivel de cartiere. Cinci zone – printre care Romana-Magheru, Foișor-Pache, Piața Victoriei, Moșilor-Armenească și Vatra Luminoasă – depășesc media de 15% a municipiului, iar peste o treime dintre elevii de acolo ajung la licee de prestigiu. În schimb, în unele zone precum Apărătorii Patriei, Chitila, Electronicii, Giulești Sârbi și Pipera, niciun elev nu a reușit admiterea la aceste unități de învățământ.
Discrepanțe notabile se regăsesc și între nordul și sudul orașului. În Aviatorilor, 23,4% dintre candidați sunt admiși, față de doar 9% în Berceni. Chiar și în cartiere vecine, cum ar fi Titan-Balta Albă, unde rata de succes este de 19,9%, se înregistrează performanțe duble față de Berceni, deși distanța dintre ele este mică.
Media generală a notelor obținute de elevi variază semnificativ de la un cartier la altul. În Vatra Nouă, aceasta este de 9,20, în timp ce în Electronicii se situează la 4,49. Există și cazuri paradoxale: în Primăverii, doar 8,7% dintre elevi intră la licee de top, un procent mai mic decât în Berceni. Dristor, cu un singur gimnaziu și un număr redus de elevi, depășește zone mult mai populate.
Unele unități școlare au un impact major asupra performanțelor întregului cartier. De exemplu, Școala nr. 49 din Vatra Luminoasă trimite 40,5% dintre absolvenți către licee de elite, iar Liceul Internațional de Informatică din Titan are o rată de admitere de 35,2%.
Studiul subliniază faptul că calitatea educației nu ar trebui să fie determinată de locul de reședință. Eliminarea acestor dezechilibre reprezintă o necesitate majoră pentru autoritățile competente.