În lumea transporturilor aeriene, există o rută unică: zborul dintre Westray și Papa Westray din Insulele Orkney, Scoția. Durata călătoriei este de doar un minut și jumătate, iar prețul unui bilet poate fi de numai 21,40 €. Acesta este cel mai scurt zbor intern din lume și unul dintre puținele care a rezistat tendinței generale de reducere a zborurilor interne în Europa.
În ultimele două decenii, numărul zborurilor interne pe continent a scăzut cu aproximativ 50%. Deși utilizarea unor aeronave mai mari a compensat parțial această scădere, oferta de locuri a rămas cu 30% mai mică decât în anii 2000. Aceste cifre provin dintr-un studiu bazat pe informații oferite de platforma de specialitate Cirium.
Analiza arată o Europă divizată. Țările din nordul și centrul continentului înregistrează cele mai semnificative scăderi, în timp ce statele din sud, cu geografii bogate în insule, se opun acestui trend. Olanda deține un record negativ: toate zborurile interne au dispărut în această perioadă.
Spania rămâne lider european în ceea ce privește oferta de zboruri interne, cu 50 de milioane de locuri disponibile în acest an. Cu toate acestea, comparativ cu 2005, creșterea este de numai 1,5%. Italia, pe locul doi, a crescut cu aproape 18%, în timp ce Portugalia și Grecia au înregistrat avansuri robuste de peste 50%.
Pe de altă parte, Franța și-a redus oferta cu peste un sfert, iar Marea Britanie cu mai mult de o treime. Germania și Finlanda se apropie de o reducere de 50%, iar Irlanda a înregistrat cea mai semnificativă scădere, de aproape 78%.
Agenția Europeană de Monitorizare a Traficului Aerian estimează că până în 2024, numărul zborurilor interne a scăzut cu 1,5 milioane față de perioada de vârf, considerată a fi 2007. Utilizarea unor aeronave mai mari a amortizat parțial acest declin, dar sectorul a compensat pierderile prin creșteri semnificative pe rutele internaționale.
Motivele acestei scăderi sunt multiple. Extinderea rețelelor de trenuri de mare viteză a redus atractivitatea călătoriilor aeriene pe distanțe scurte. De asemenea, apariția companiilor aeriene low-cost a schimbat modelul de business: pasagerii din orașe mai mici pot acum zbura direct spre destinații internaționale, fără a mai fi nevoiți să facă escală în hub-uri principale.
Alți factori includ falimentul mai multor linii aeriene regionale, creșterea conștientizării impactului ecologic al zborurilor scurte și schimbările în comportamentul de călătorie provocate de pandemie și de popularizarea muncii la distanță.
În ciuda acestor tendințe, unele țări, precum Italia, nu vor renunța complet la zborurile interne datorită unor factori geografici (prezența insulelor) și a unor obligații de serviciu public. Nevoia de asigurare a continuității teritoriale și a mobilității locuitorilor va menține deschisă discuția despre viitorul zborurilor interne.